vrijdag 9 januari 2015

Recy-kleren

Ging ik maar eens ooit écht aan het naaien...
Ik heb heel wat oude kledingstukken en stofjes liggen, die in een of ander nieuw, modieus of beter passend model kunnen omgetoverd worden. Of iets voor Hummeltje, die in een oogwenk overal is uitgegroeid. Inspiratie heb ik zoals vaak te over, zeker nu ik met nieuwjaar het boek 'Art d' Eco' (van Kelly Eeckhaut) kreeg. Een fantastisch boek, dat als een bijbel op de zetel ligt (bij gebrek aan salontafel). 



Het boek inspireerde me om ook op het net recyclage-blogs te zoeken. De vele omgetoverde bloemenjurkjes van Cleo vind ik fantastisch! En dat was nog maar de eerste website die op mijn pad kwam. Maar het lijkt toch stiekem altijd veel werk. Prutswerk, en daar hou ik niet van. Ook moet je handig zijn in het bepalen van je eigen maten. Zelf patroontjes tekenen, om het nieuwe model te doen kloppen. En laat ik dat nu toch wel wat haten, die patroontjes overtekenen en knippen uit stof.   Nu ja, eens je je persoonlijke patronen hebt, kan je die wel enige tijd behouden. Dat is heel wat anders met kinderkleding - een van de redenen waarom ik zo weinig maak voor de kleine man.

Zijn hier recy-kleer-experten, die me op weg kunnen helpen? Eenvoudige tips om even eenvoudig te beginnen? Een projectje dat veel slaagkans heeft, waardoor ik zin krijg in meer?
Ik hoor het heel graag.  Want nu ik al meer routine heb in mijn nieuwe eenvoudigere kookstijl, zou ik ook graag stappen zetten in het consuminderen door te recy-kleren.  Ik ben op zoek naar die eerste succeservaring die me op weg zet naar meer. Anyone? 

5 opmerkingen:

  1. Een kussentje van geliefde stofjes? Bijvoorbeeld kleine kleertjes verknippen in vierkantjes en die aan elkaar naaien.

    Of versieringdingetjes maken, heb ik zelf niet zoveel ervaring mee.

    Je hebt toch al eens broekjes genaaid, kan ook uit een mannenbroek geknipt, en uiteraard kun je een bestaand patroon uit een blad gebruiken.

    Kijk eens in de flickr groep en op het blog van boomie, veel inspiratie, niet alleen kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips! Ik probeer wel echt kleding te maken van kleding. Omdat we het hier allemaal wat nodig hebben, en ik nogal veel 'consumeer' op dat vlak. Daar ligt dus ook de grootste uitdaging in het consuminderen. Broekjes is een goed idee!

      Verwijderen
    2. Ik dacht dat je andere kleinere projectjes bedoelde.

      Deze zag ik net nog ergens: http://thedailyseam.com/29-ways-to-makeover-a-boxy-mens-t-shirt/

      Verwijderen
  2. Hei Swiet,
    ik wil graag meehelpen aan dat recy-kleren, maar ben zelf een absolute naai-knip-teken-model maken-leek. Maar als je eens zin hebt om samen te experimenteren, "try-and-error-en" en wie weet wel lukken in een recy-kleertje, hoor ik het graag!!!

    BeantwoordenVerwijderen