woensdag 24 juni 2015

Baksels en roersels

Door een aften-opstoot na mijn laatste chemokuur, kon ik weer een aantal dagen niet (of heel moeizaam) eten. Honger had ik wel, dus na enkele dagen zag ik in mijn ooghoeken - letterlijk - allerlei lekkers passeren. Nu wil het mensenlichaam (of toch dat van mij) bij een inhaalbeweging nogal graag zoetigheid, dus ging ik (naast de chocolade-zonde af en toe) aan de slag met verantwoorde ingrediënten. 


Het eerste koekje scoort vooral door de eenvoud. Je hebt maar twee ingrediënten nodig (100 gr amandelschaafsel en 1 eiwit voor ongeveer 12 koekjes), maar ik voegde nog wat honing toe (zoetebek).  De mengselhoopjes moeten maar 10 tot 15 minuutjes de oven in. Poepsimpel. Super snel én ook nog lekker. 




De chocolade-chia-energiereep van Vegadutchie is een échte topper. Eigenlijk heeft ie maar twee nadelen: de chiazaadjes kruipen tussen je tanden, en de repen zijn te snel op. Het is heel eenvoudig te maken en kan in mijn ogen niet mislukken. Volgens manlief smaken de repen alsof ze écht zijn (?), en hij vindt dat er geen graansmaak te bespeuren valt. (Misschien omdat er geen graan in zit). De reep moest door het succes wel gedeeld worden - toch ook wel een nadeel. Verstoppen dus, die repen! Ze bewaren trouwens best in de vriezer - als dat al nodig zou zijn. 




Er werd ten huize 'hoopjes' al langer gezeurd voor een verse portie homemade muesli. Ik koos gisteren voor de hartig-zoete versie, met vijfkruidenpoeder en een snuifje zout. Verder nog aangevuld met gojibessen, gedroogde moerbeien, noten en rozijnen. Heerlijk! Ik had minstens het drievoud moeten maken. Ik strooi het 's morgens (en 's avonds en tussendoor en...) over aardbeien, frambozen en/of andere bessen.  





We aten gelukkig niet alleen zoetigheid. Deze pizza's kwamen vorige week ook uit onze oven gerold. Niet zonder meer, want de quinoakorst vergde toch wat tijd en aandacht. De quinoa moet 8 uur weken (dat vergt dus enige planning, niet mijn sterkste punt). Daarna wordt ie gemengd met appelciderazijn en kruiden en dan moet je lang - heel lang - blenden, tot er een soort van deeg ontstaat. Dit deeg gaat 10 tot 15 minuten in de oven. Daarna kan je beleggen, en de pizza nog even bakken. Onze korst werd door de tweede bakfase wel wat week, dus dat moet ik eens opnieuw bekijken. Maar de smaak was prima! Op de pizza kwamen cherrytomaatjes, ham of zalm, buffelmozarella en basilicum. Eenvoudig, en (net daarom?) erg lekker. 



En nu we deze week weer op de gezondere toer gingen, mocht ook de traktatie van Hummeltje in het rijtje passen. Oké, we negeren even de cake die er van Hummeltje toch wel bij moest, en dan ziet er toch kleurrijk en gezond uit, niet? Een vriendin vond het idee ergens op het net. Onze lieve huishoudhulp hielp ons 's ochtends uit de nood, zodat we het vers konden aanbieden en ik Hummeltje nog tijdig aangekleed kreeg ook. Missie geslaagd! 




Tijdens de aften-historie kon ik door de pijn weinig verrichten, en werd mijn pinterest kookbord aanzienlijk aangevuld. The best is misschien dus yet to come... 
Tot kooks! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten