woensdag 31 augustus 2016

De tijd van toen

Ongeveer dertig jaar geleden vertrok ik begin september naar het eerste leerjaar. Hoe die dag verliep, kan ik me in de verste verte niet meer voorstellen, maar ik had wél een droom van een boekentas bij me. Niet dat ik dat toén al besefte. Pas later begreep ik dat dit een uniek stuk zou worden, dat de tand des tijds behoorlijk goed zou doorstaan. De lederen boekentas, gekregen van oma en opa, bewaarde ik al die tijd. En ik sprak het niet uit, maar ergens leefde de hoop dat de tas ooit zou gebruikt worden door een klein bijzonder wezentje dat zijn of haar eerste stapjes zou zetten op weg naar een eerste leerjaar. 
En zo zal geschieden. Morgen zal onze kleine man de boekentas op zijn rug dragen - want ik liet speciaal riempjes op de rug monteren, zodat hij makkelijk mee kan op de fiets. Niemand zal zien dat het oorspronkelijk de tas van een meisje was, en de stofjes moeten ervoor zorgen dat er een extra hippe factor in de boekentas zit. 
Hummeltje zal net als ik toen, helemaal niet beseffen welke geschiedenis hij met zich meedraagt. Maar ik zal denken aan de tijd van toen. En met grote trots mijn hand reiken en lossen.   




Geen opmerkingen:

Een reactie posten