zaterdag 2 april 2011

Geduld stond nooit in mijn woordenboek

Hij is een goede afleider, onze kater. Mijn gedachten worden erheen gezogen. Hij is nu een spookfiguur. Er is teken van leven; hij is vannacht gaan eten en heeft eens in de kattenbak gewoeld. Maar verder geen kat te bespeuren. Ik moet geduld hebben. Iets wat ik nog nooit goed heb gekund. Het was overigens ook de boodschap van de psychologe die we woensdag hebben bezocht in het ferticentrum. (zelf behoorlijk zwanger, want ja, de tijd staat voor sommigen niet stil). We zijn duidelijk niet klaar voor IVF - dat had ik zelf ook al begrepen, gezien ik al twee keer de startdatum heb afgebeld. We zijn ook niet klaar om het af te sluiten. Ik zoek daar wel een goede reden voor, maar die is er (nog) niet. Het staat in mijn gedachten niet op nummer één, zelf zwanger worden, zo lijkt het. Uit zelfbehoud? Omdat ik geen zin meer heb in het dal en het klimwerk? Omdat  andere wegen zich hebben aangediend, die sneller kunnen gaan? (zie mijn opmerking over geduld hierboven). Het is soms moeilijk uit te maken wat ik nu écht wil. Snel goed nieuws, of écht die levensinvulling. Adoptie duurt, als het al voor ons zou weggelegd zijn, nog een goede vijf jaar. Tenzij we snel een regering hebben (nou ja), die dan ook nog snel het bijna goedgekeurde wetsontwerp voor discreet bevallen in België effectief goedkeurt. Komaan, Bart! Pleegzorg kan veel sneller gaan, heb ik het gevoel. Maar manlief ziet het als de laatste oplossing, of bijkomend. Later. Ooit. Ik misschien ook. Ik weet het niet zo goed. De psychologe las al onze twijfels en kwam tot de slotsom dat we er niet uit zijn, en beter alles even laten rusten. Even geen beslissingen. Leven.
Goed om onze ideeën vertaald te krijgen in woorden, al komen die woorden ook  hard aan. Zes maanden niets. Tegen dan is het kindje van mijn vriendin 5 maanden oud, net als het derde kindje van een bevriend koppel. En dan is de kennis van enkele berichten geleden, ook al bevallen. En ik wil ook zo graag eens komen met goed nieuws. Maar ja, dat mag de motivator niet zijn voor de ene of andere keuze.
Ik ga de kater zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten