woensdag 11 maart 2015

Culinaire dagen

Jullie weten intussen wellicht wel dat ik nogal chaotisch ben. Of eigenlijk heel erg chaotisch. Gestructureerd winkelen is dan ook niet echt aan mij besteed. Nu ik (nog?) thuis ben, is dat niet zo'n groot probleem, omdat ik tijd heb om inkopen te doen. Tijd die ik dan wel niet meer aan leukere dingen kan besteden. Ik wilde het dus graag eens anders doen. En net dan kreeg ik het flow-weekboekje toegestopt aan de schoolpoort. Over lijstjes. En met een soort agenda-blaadjes. Een kookboek erbij. Mijn pinterest-pagina. En zo ontstond een weekmenu, met veeeel te veel lekkers. 

Het begon super eenvoudig: salade met verse kruiden en radijsjes. Zo lekker! Met een vinaigrette van olijfolie, frambozenazijn en een beetje agave. 



Er was ook pasta, want ik ben en blijf een pasta-mens. Ik zou het elke middag kunnen eten. Graag wil ik overschakelen op courgetteslierten, maar ik blijf de smaak wat vreemd vinden. Daarom gebruik ik nu altijd volkorenpasta, speltpasta of quinoapasta. dat is toch al voedzamer dan de witte varianten.
Vaak begin ik met ui en look. Soms voeg ik er gedroogde ham, tomaten en allerlei pitjes aan toe (de favoriet van mijn mannen). Een andere keer maak ik een saus van gerookte zalm, soyaroom en (behoorlijk veel) kurkuma. Ik garneer met lente-uitjes. Dat ziet er dan zo uit: 


Toen we terugkeerden van een avondje Najib Amhali (een aanrader!), was ik 'craving' voor een wokschotel 'on the go'. Jammer genoeg passeerden we geen eettentjes, en bleef ik met de goesting zitten. De volgende middag besloot ik er iets aan te doen, en maakte ik dit vegetarische gerecht met zelfgemaakte satésaus. Uiteraard voegde ik geen suiker toe, maar een heel klein beetje agavesiroop. De noedels verving ik door spelt-knoflook pasta, en sriracha (??) werden gedroogde chilipepers. Het resultaat was zo lekker dat ik het een dag later nog eens maakte. 


Omdat ik de traditionele havermoutpap 's morgens al wat beu begin te worden, probeer ik daar ook in te variëren. Zo kwam ik een recept tegen op basis van gebakken appeltjes, een halve banaan, een klein schepje havermout, amandelmelk, verse geraspte gember en een beetje kaneel. Even laten inkoken, en smullen maar. Ik maakte het ook een keer met peer, in plaats van banaan, en dat beviel me nog beter. Een échte aanrader!


En ook dit noten-vruchtenbrood werd een topper, al ging ik te snel aan de slag, en mengde ik alle ingrediënten zonder de volgorde te volgen.  Het resultaat is erg krachtig, maar tegelijk heerlijk zoet. 


Onze twixrepen (ik maak er kleine snoep-blokjes van) zijn altijd in een mum van tijd op, en dit terwijl alleen ik ze weet liggen. Tijd dus voor een iets minder verleidelijk alternatief. Laagjes-pralines op basis van pindakaas, zijn haast even lekker, maar net dat tikje zwaarder en ze hebben een meer uitgesproken smaak. Ik kan er net iets beter vanaf blijven, en dat beschouw ik als een voordeel.  




Ik maakte nog deze quinoaschotel, en combineerde het de dag later met heerlijke zalm

Curried Quinoa 4
foto van website http://veganyumminess.com/

Dill Weed Salmon
foto van website 'The nutrition Twins'


Een dag later werd de zalm met gestoofde prei en curry in een tortilla gedraaid. De dillesaus werd het dipsausje. 

Moet het gezegd dat ik nu dringend op zoek moet naar nieuwe lentekledij? Lekker koken heeft dus ook een nadeel. Maar eerlijk? Ik laat het niet aan mij hart komen, áls ik leuke lentekleding kan vinden in dat maatje extra. Wordt dus vast en zeker nog vervolgd!

Oh ja, het weekmenu opstellen, bleek ook een succes. Veel rustiger, veel minder overschotten, veel minder tijdverlies. Alleen een grotere frigo zou wel van pas komen. Helaas helaas ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten