dinsdag 30 december 2014

Borrel en andere hapjes

Thuis zijn met zijn drietjes. Een winterzon buiten, die weerkaatst in de sneeuw.  Ik hoor manlief en hummeltje op een verre achtergrond, terwijl ik in de keuken sta. Er is geen tijdsdruk. Op zo'n moment krijg ik een über familie-gevoel, zoals wanneer ik (zééér zeldzaam) strijk in de living met alledaagse taferelen van huisgenoten rond me. 
Er passeerden de laatste dagen onnoemlijk veel receptideeën die ik niet links kon laten liggen. Borrelnootjes van kikkererwten bijvoorbeeld. Ideaal om morgenavond bij de hand te hebben als alternatief op traditionele hapjes die mijn darmen verwarren. 



Ipv de voorgeschreven lookpoeder, gebruikte ik de overschot van de olie van het volgend recept
(met rozemarijn en look). Ik voegde zout en geroosterd paprikapoeder toe als extra smaakmakers.

En ook de notenmix met knoflook en rozemarijn van Urban Superchefs wilde ik heel graag uitproberen. Al was het maar om de enige kruiden te kunnen gebruiken, die het nog doen in mijn kleine kruidentuin. Het recept schrijft voor om 25 teentjes look, samen met zout en verse, gehakte rozemarijn (of tijm of oregano), te roosteren in de oven. Daarna voeg je een notenmix toe, en laat je nog even verder roosteren. Dat ons huis overweldigend rook, kan je wel raden. Zelfs nu ik maar 12 teentjes look gebruikte, omdat ik gewoon niet meer had. 





De huisgenoten vonden beide recepten een succes! Ik moest de nootjes wegbergen, wilde ik voor morgen nog wat overhouden ...


Omdat ik de laatste dagen al te vaak naar 'normaal' snoepgoed greep, vond ik het nodig om koekjes te bakken. Ik zocht een snel recept, waarvan het succes al eens bewezen was. Manlief bracht me deze abrikozen-kokoskoekjes in herinnering. Ze smaken heerlijk, tenminste als je houdt van de toch wel typische smaak van verwerkte abrikozen.




De overrijpe banaan uit de fruitmand, verwerkte ik gisterenmorgen al in deze mugcake. (Voor de dames onder ons: deze mugcake is ideaal als troostfood, en dat zonder je schuldig te moeten voelen!)  Ik vergat om foto's te nemen, zo lekker geurde (en smaakte) de cake - zelfs klaargemaakt in de microgolfoven! Dit wordt zéker mijn dessert na het feestmaal morgen, wat 'verfeestelijkt' met verse rode vruchten. Ik ga de overige hoeveelheden wel ruim  halveren, want het is zwaaaare kost!  Super makkelijk trouwens. De droge ingrediënten meng ik thuis al. Eitje erover, banaantje erbij, microgolfoven of oven in, en klaar! Smakelijk!

Ontbijtrecept: Chocolade, Kokos mug cake
(foto van website Goodtobeyou.nl)

3 opmerkingen:

  1. Wat lief dat je onze recepten noemt! Wat een leuke site heb je <3!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je!
    De recepten waren toppers, dus absoluut het vermelden waard!

    BeantwoordenVerwijderen